I det stora landskapet:
Pjäser av DuvTeatern, Malin Kivelä
och Dag Thelander (Labbet, 2020)

 
Boisman3_jpg.jpg
 

I det stora landskapet: En sagolik familjekrönika, av DuvTeaterns ensemble hade premiär på Svenska teatern 26.10 2019 och blev snabbt en favorit hos såväl publik som recensenter. Föreställningen premierades också med Antoniapriset i samband med Hangö teaterfestival i juni 2020 och berättelsen om de två prinsessorna som skiljs åt av ett samhälle som bara kan tillåta ”det normala” fick även juryn för Boismanska priset på fall. ”DuvTeaterns kollektivt skapade berättelse är en pjäs som för sagogenren in i samtiden. /.../ Mångbottnat, mångsidigt och med en politisk dimension som inte skyr skuggorna i det sagolika landskapet.” (Ur juryns motivering)

Leila och det brinnande hjärtat är en pjäs av Malin Kivelä som uppfördes som läsdrama vid inte mindre än tre av varandra oberoende tillfällen under föregående spelår, två gånger i Finland och en gång i Sverige. Urpremiären skedde under Festivalen för inhemsk dramatik på Kansallisteatteri 25.10 2019. Kiveläs pjäs om en håglös kontorsarbetares kärlekshistoria, lika vidunderlig som kort och obesvarad, är inspirerad av Clarice Lispectors roman Stjärnans ögonblick men förlagd till ett ytterst vardagligt Helsingfors. ”Malin Kivelä ger lekande lätt liv till både både Kvarnbäcken och Sumparn, medan pjäsen satiriskt beskriver vårt tids ideal och frågar: Hur leva ett liv som är så korrekt som möjligt?” (Ur juryns motivering)

Trollkarlen från Chicago av Dag Thelander handlar om den ekonomen Milton Friedmans uppstigande på den ekonomiska stjärnhimlen och om det förrädiskt lockande i den sköna förenklingen, må det vara i ekonomin, livet i stort eller för den delen på teaterscenen. Pjäsen är en av de texter som arbetades fram under det fleråriga dramatikprojektet REKO under ledning av Marina Meinander och Arn-Henrik Blomqvist. Pjäsen hade premiär på Lilla teatern 8.10 2019. Juryn för Boismanska priset belönade en ”språkligt spexig och välskriven musikal” och noterade att pjäsen på en och samma gång lyckades ”lufta på Friedmans nyliberala tankegångar och samtidigt pricka hål på dem.”  

Boken också en handfull artiklar utifrån frågor som väcks av årets 50 svenskspråkiga urpremiärer. Christoffer Mellgren (dramatiker och verksamhetsledare för Labbet) skriver om de tre prisvinnande pjäserna, om likheter och olikheter och om det svåra i gränsdragningar.  Ann-Luise Bertell (teaterchef och författare) fortsätter temat kring likheter och olikheter och skriver om uppdelningen mellan professionell teater och amatörteater. Sara Ehnholm Hielm (förlagsredaktör och kritiker) skriver om den livliga trafik över genregränserna som pågår, och har pågått, på det litterära fältet och om skillnader mellan prosa och dramatik och hur de kan berika varandra. Anders Carlsson (regissör och professor på Teaterhögskolan) skriver om relationen mellan skådespelaren och skrivandet utifrån ett teaterfält i förvandling. Vad kan texten ha för roll för en teater där den dramatiska pjäsen inte längre har en självklar överordnad position. Boken avslutas med Gunilla Hemmings (dramatiker och tidigare styrelseordförande för Labbet) artikel om det finlandssvenska dramatikfältet i efterdyningarna av flera års satsningar på nya texter. Var står vi nu, varthän kan det bära och vad krävs i så fall för det?

Boken utkom hösten 2020 med stöd av Svenska Teaterns Stipendie- och fördelningsnämnd, samt Delegationen för den svenska litteraturens främjande/Svenska litteratursällskapet i Finland.

Pris: 20 euro + porto
272 sidor
ISBN 978-952-5876-66-6